כח המחשבה [3]

בס”ד

 

 

נושא: כוח המחשבה [3]

תת נושא: מחשבות חיוביות ומחשבות שליליות 

 

“תחשוב טוב- יהיה טוב” – הצמח צדק

בשיעורים הקודמים של כוח המחשבה הסברנו שהמחשבות הם לא אנחנו אבל אם ניתן להם לנהל אותנו הם בוודאי יעצבו את מי שאנחנו. הסברנו באיזו דרך המחשבות יכולות לעצב את מי שאנחנו וראינו איך כשאנחנו לא שולטים בהן הן יכולות להשפיע על חיינו באופן טוב או רע. 

לכן ברור לנו עכשיו עד כמה אנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי לנהל אותם כך שישרתו את המטרות שלנו. ויסייעו לנו בחיינו ואף יקדמו אותנו לחיים טובים יותר.

כך שלאחר שאנחנו מבינים כבר איך מפרידים בין אירוע למחשבה ופרשנות השאלה היא:

אם המחשבות השליליות מציפות אותנו והקשבנו להם והבנו שהם לא טובות לנו אבל אנחנו לא רוצים שהמוח שלנו יהיה עסוק בהם איך נתמודד עם צמצום כמות המחשבות השליליות ונהפוך לאנשים אופטימיים יותר?

 

איך חוסמים מחשבה שלילית?

קודם כל צריך לזכור שכולנו בני אדם ואנחנו לא מלאכים. אנחנו לא מתוכנתים כמו רובוט אלא יש לנו יכולת בחירה ומכיוון שיש לנו יכולת בחירה ואלוקים רוצה שנשתמש ביכולת הזו כדי לבחור בטוב כל הזמן יהיו לנו שתי האפשרויות בתוכנו. 

ספר התניא מכנה את שתי הרצונות כ: נפש בהמית ונפש אלוהית ושתיהן נמצאות קבוע ביחד וכל אחת מנסה לשלוט על הגוף ולנהל את האדם. והאדם צריך על ידי שהוא מפעיל את המוח לשלוט על הרצונות והתאוות שלו באופן חיובי. 

המחשבות השליליות בדרך כלל מחפשות סיפוק רגעי. שיהיה טוב לאדם עכשיו. הן לא דוחפות אותו להתקדם ומעלות לו את כל החששות האפשריות שיכולות להיות לו אם לרגע עולה לו מחשבה לעשות שינוי ולהתקדם. 

כמו שאמרנו הן מגנות מפני אכזבות ומפני רצונות גדולים שלא יקבלו מקום אמיתי.

מהי הסיבה?

הסיבה היא כי הוא רוצה לשמור על האדם. כל עוד האדם לא עושה שינוים מהותיים וחי באזור הנוחות שלו אז הוא לא חשוף לסכנה מבחינתו. ולכן רוב האנשים מעדיפים להקשיב למחשבות שמשאירות אותם במקום ולא מקדמות אותם. 

לכן כמו שלמדנו צריך להפריד בין הסיפור למחשבה עליו. בין מי שאני לבין המחשבות שעולות לי בראש. 

בנוסף, צריך לשאול:

האם המחשבה נכונה? האם היא מסייעת לי או מזיקה לי?

מהיכן המחשבה מגיעה? האם היא מגיעה מאירועי עבר בהם התנהלתי בצורה מסוימת כדי לשמור על עצמי אבל עכשיו היא כבר לא רלוונטית לי ורק עוצרת אותי מקידום?

לאן המחשבה מובילה אותי? האם היא מובילה אותי להתקדמות רוחנית/ מעשית? להשפעה? לעשיית טוב? לשמחה? או שהמחשבה מובילה אותי לעשייה של דברים שלילים כמו פגיעה, הישארות במקום, עצלות, כבדות, ייאוש, גאווה, עצבות?

אם המחשבה מובילה למקום חיובי אז אני צריכה להחזיק בה ואם לא אני צריכה לעצור ולחסום אותה.

 

מכיוון שניתן להבין שהמחשבות הן בתוך האדם ולכן אין לו איך לברוח מהם והוא לא באמת יכול למחוק אותן ולגרום להן לא לעלות אז השיטה היא לא להיאבק בהן שלא יגיעו אלא להתמודד בדרך אחרת

יש כמה שיטות לחסום מחשבה שלילית וכולן מגיעות מהרעיון ששתי מחשבות לא שולטות ביחד. 

1.להכין מחשבה חיובית בצד וכך כשמחשבה שלילית נכנסת שאני מזהה אותה כדבר לא טוב אני ישר מכניסה אותה למוחי. ומכיוון שיש כלל שאין שתי מחשבות יכולות לפעול ביחד אז באופן אוטומטי המחשבה השלילית תזוז והמחשבה החיובית תשתלט. 

2.להתחיל לדבר על נושא סתמי כמו מזג האוויר וכך המחשבה תעבור כי הכנסנו מחשבה אחרת. 

3. להתחיל לעשות פעולות חיוביות ולהתמקד הן כמו למשל ריצה, התעמלות, בישול, קריאה של ספר מעניין, עשיית מעשה טוב [סיוע לחבר/ הורה וכו’]

 

פעולות נוספות שיכולות לסייע:

שמחה– לשמור על מצב של שמחה כי כשאדם שמח על פי בעל התניא יש לו יכולת להתמודד הרבה יותר טוב עם מצבים מאתגרים ומחשבות רעות. לעומת השמחה   העצבות מכניסה רק בלבולים, ספקות, תסכולים, כאבים ודמיונות שלילים שיוצרים יותר ויותר מחשבות רעות. 

איך אפשר לשמוח?

לפתוח כל יום עם 5 דברים חיוביים שיש לך בחיים עכשיו.

לשים מוסיקה שמחה.

לקרוא ספרים שמחכימים.
להגיד תודה על מה שיש

לראות סרטים שמרימים מצב רוח.

להיפגש עם אנשים שאוהבים ומרימים מצב רוח בצורה חיובית.
להגיד ברכות השחר ומודה אני [תפילת ההודיה הראשונה ביום]

לטייל על חוף הים או במקום עם נוף ירוק וכחול ולנשום.

 

שמירת העיניים והחושים:

בעל התניא מלמד את האדם שברגע שהוא שומר על מה שהוא רואה, שומע, מרגיש או אוכל הוא יצליח להיות שמח יותר. 

לדוגמא: אדם שחשוף באופן קבוע לחדשות באופן אוטומט יהיה עצוב, מתוסכל, מדוכא וחושש יותר. אם יוריד את כמות זמן המסך שלו באופן טבעי האנרגיה הטבעית שלו תחזור והוא יהיה עם הרבה פחות חששות וחרדות או כאבי לב.

באותה מידה אדם שכל הזמן יהיה במצב שהוא משווה את עצמו לאחרים ותמיד יסתכל וישמע מה הם עשו ולאן הם הגיעו גם זה יגרום לו עצבות כיוון שהוא יהיה עצוב איך הוא לא הגיע למקום שהם הגיעו. 

הדבר היחיד שאדם צריך להשוות את עצמו זה למי שהיה ביום הקודם והאם הוא התקדם אפילו בצעד אחד קטן הוא צריך לשמוח. 

 

סביבה טובה:

אדם שיקיף את עצמו בסביבה ואנשים טובים שמפרגנים לו, מחזקים אותו ועוזרים לו להתקדם יהיה אדם שמח יותר מאדם שיהיה מוקף אולי בהמון חברים שפוגעים בו, מזלזלים בו ולא מאמינים ביכולות שלו. 

 

למרות שאנחנו לא יכולים לשלוט באופן מלא על כמות המחשבות השליליות או החיוביות שנכנסות לנו לראש אנחנו עדיין יכולים לנסות להקטין אותם. 

איך?

ככל שנרגיל את עצמנו לחשוב בצורה חיובית המוח שלנו יבין שמחשבה חיובית היא לא סכנה ולא מערערת את חיינו והוא יתחיל להוציא מחשבות חיוביות ופחות שליליות. כי זה מה שהוא התרגל.

 

איך מתרגלים מחשבות חיוביות?

אז קודם כל אנחנו צריכים לזכור שהמוח שלנו לא מבדיל בין מה נכון לבין מה לא נכון. הוא מקבל את כל מה שאנחנו אומרים לו כעובדה. ולכן, אם את חושבת שאת טועה או שאת חושבת שאת צודקת בשניהם המוח שלך יאשר את מה שאת חושבת על עצמך וימצא את ההוכחות בעולם להראות לך ש את צודקת. וזה לא משנה אם זה נכון או לא. הוא ימצא את הדרך להראות לך רק את הדברים שאת רוצה לראות. [בדיוק כמו במדיה החברתית כשאת מתחילה לצפות בתוכן מסוים ולסמן לו לייקים או אפילו לדבר על משהו מסוים בקול את תפתחי את הפלאפון ופתאום תראי כמויות של הדברים שדיברת עליהם].

 

אז איך מתכנתים את המוח לחשוב דברים שימשכו דברים טובים?

1. רושמים את כל הדברים שאנחנו חוששים מהם ולאחר מכן שמים בסוף כל משפט סימן שאלה.[האם זה באמת נכון?] נהפוך את הפחדים שלנו מעובדות לסימני שאלה. למשהו שהוא כבר לא בטוח.

2. נרשום את המשפטים השלילים בצורה הפוכה, נכתוב אותם בצורה חיובית ונחזור עליהם בקול בוקר וערב.

 

לדוגמא:

אני לא אצליח במבחן במתמטיקה מחר.

אני לא זוכרת כלום מהחומר הנלמד.

נהפוך ל:

אני לא אצליח במבחן במתמטיקה מחר?

אני לא זוכרת כלום מהחומר הנלמד?

הפעולה הזו גורמת למוח שלי לערער על מה שהבהרתי כבטוח. ולהתחיל לשאול את עצמי האם אני צודקת בכלל? אולי אני טועה? 

וכך יעלו לי רעיונות שינסו לתוך בכך שאולי אני טועה. הרי אני יודעת את הנוסחה המורכבת וכבר הצלחתי להבין כמה תרגילים.

 

דוגמא נוספת:

אני לא אצליח במבחן במתמטיקה.

אני לא מבינה את החומר הנלמד.

אני אצליח בוודאות במבחן במתמטיקה וארגיש טוב לאורך המבחן.

אני מבינה את החומר הנלמד מצוין. 

[כל זה כמובן אם עשיתם את ההשתדלות שלכם ולמדתם אבל הלחץ והחרדה מעלים לכם מחשבות שליליות וחוסמים אתכם.]

שיטה נוספת להרגיל את התת מודע לחשוב חיובי:

 מהם היתרונות של מחשבה חיובית?

המחשבה החיובית מורידה לחץ וגורמת לנו להיות רגועים כך שמה שלמדנו יצליח לבוא לידי ביטוי ולא נהיה קפואים אלא משוחררים ורגועים בזמן המבחן כך שהדברים יזרמו. 

באותה מידה אדם שמגיע לראיון עבודה/ לדייט אם הוא יילחץ אז בראיון / בדייט הוא לא יביא לידי ביטוי את היכולות שלו אבל אם הוא רגוע ובטוח בעצמו הוא יוכל להציג את עצמו בצורה הכי טובה שיש. וכך האדם שמולו יוכל לראות אותו כמו שהוא ולא כמו אדם מפוחד ולחוץ. 

 

דבר נוסף: כשאדם חושב טוב, הוא מדבר טוב, הוא מקרין טוב מסביב. אנשים שמזהים אנרגיה חיובית אוהבים להיות ליד אנרגיה טובה. היא ממגנטת, משמחת, מרגיעה. וכך באופן טבעי דברים זורמים טוב יותר. 

 

כוח נוסף של מחשבות חיוביות:

כשאדם חושב טוב על עצמו ועל הסביבה הוא מאמין בעצמו, הוא מסכים לעצמו לחלום, לדמיין, לנסות, לפעול. לעומת אדם דיכאוני שמחפש רע בכל דבר, לא יתקדם כי יראה את השלילי בכל מקום. זה לא שהוא לא צודק. הגיוני שכל האירועים השלילים שהוא אמר שעלולים לקרות באמת קרו אבל כשמתמקדים בהם לא מנסים וממילא לא מתקדמים לשום מקום.

אדם שמאמין ביכולותיו ומדמיין מטרה שהוא רוצה להגיע אליה וחוזר על המטרה שוב ושוב וחושב ומדמיין אותה. יזהה הזדמנויות, יראה אותן, יפעל למען החלום שלו וגם אם לא ישיג אותו בהתחלה אם הוא יתמיד ויתעקש הוא בסופו של דבר ישיג את מטרתו. 

לעומתו, אדם שלא מאמין בעצמו בפעם הראשונה, השנייה או השלילית כשיפול זה ייתן לו הוכחה לכך שכל הדברים הרעים שחשב נכונים והוא יפסיק לנסות. 

כך שיכול להיות מצב ששני אנשים ילכו ביחד לאותו תחום לימודים או עסק אחד יחשוב חיובי וידמיין חיובי והשני שלילי. האדם החיובי כל פעם שיקרה משהו חיובי יתחזק יותר ויותר בכך שמה שהוא חשב נכון ואילו האדם השלילי ככל שיהיו יותר דברים שלילים יבין שהוא צדק. 

מה שיגרום לאדם החיובי להמשיך לנסות ובסופו של דבר להצליח. ואילו לאדם השלילי לעזוב את המטרה מהר מאוד.

 

לסיכום:

 

במקום לחשוב מה אם לא, תרגילו את המוח לשאול מה אם כן? מה אם זה יצליח? או איך זה יתאפשר? 

 תרגילו את עצמכם לחשוב טוב- תתחילו כל בוקר בלהסתכל על 3 דברים טובים שיש לכם בחיים ורשמו אותם זה יגרום למוח שלכם להתחיל להתרגל להתמקד בטוב ולחשוב טוב.

תרגילו את עצמכם למשפטים חיוביים: אני יכול/ה, אני טוב/ה, אני אלופ/ה, אני ראוי/ה, אני אהוב/ה, אני מקבל/ת את עצמי כמו שאני ובכל יום מתקדם/ת יותר.

הפסיקו להשוות את עצמכם לאחרים. השוו את עצמכם רק למי שהייתם אתמול. 

תחגגו ניצחונות קטנים. 

דברו על עצמכם בצורה חיובית ובקול. אמרו לעצמכם כל מה שהייתם רוצים לשמוע מאנשים סביבכם.

 

לומדים לבגרות– באתר בגרות בקליק. מוטיבציה, זימון, העצמה אישית, רוחניות, חסידות, זימון מציאות, כח המחשבה, הצלחה, עושר וממון, איך להיות עשיר, איך להצליח

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.

משימות:

משימה 1

“תחשוב טוב – יהיה טוב” – הפיכת המציאות

לפי הבעל שם טוב, המחשבה היא לא רק תגובה למציאות אלא כוח שמשפיע עליה.

הפעולה: חשבו על משימה לימודית או חברתית שאתם חוששים ממנה (למשל: מבחן קשה או שיחה מורכבת)

1. רשמו לעצמכם 3 משפטים שבהם תתארו את הפחד שלכם ועיינו בהם. 

2. לאחר שכתבתם את המשפטים תכתבו בסופם סימן שאלה ותקראו את המשפטים עם סימני השאלה בסופם.

3. כתבו משפטים חיוביים על היכולת שלכם להצליח במשימה הזו. וקראו אותם בקול בוקר וערב [אפשר גם לכתוב בפתק או לצלם ולשים בפלאפון ולהסתכל שוב ושוב].

האם שינוי המחשבה משנה את ההרגשה שלכם לקראת הביצוע של הפעולה?

 

משימה 2: הכרת הטוב.

הרגילו את עצמכם בכל יום לפתוח את הבוקר בכתיבה של 5 דברים חיובים בחייכם. 

לאחר 30 ימים בדקו האם יש השפעה על מצב הרוח שלכם? האם אתם מתחילים להתרגל לראות גם טוב?

משימה 3: זיהוי הכלים לשליחות

הסיכום מסביר שאלוקים (ה”בוס”) לא שולח אדם למשימה בלי לתת לו את הכלים המתאימים להצליח.

הפעולה: זהו “כלי” אחד שיש לכם (כישרון, תכונת אופי, או אפילו דמיון פורה].

 

היישום: כתבו כיצד אתם יכולים להשתמש בכלי הזה השבוע כדי לעזור למישהו אחר או כדי לקדם מטרה אישית שלכם. זכרו: לכל חלק בכם יש מטרה ומשמעות.

 

משימה 4: תרגיל “עין טובה” – למצוא את האמת בתוך הזיוף

הפעולה: נסו להיזכר באירוע “מבאס” שקרה לכם לאחרונה.

 

היישום: חפשו בתוך האירוע הזה “נקודה של אמת” – דבר אחד טוב שיצא ממנו או שיעור שלמדתם ממנו שהפך אתכם לטובים או חכמים יותר. השתמשו בכוח המחשבה כדי להתמקד בנקודה הזו במקום ב”זיוף” (בתסכול ובעצב).

 

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה