כח המחשבה [1]
- פרק כח המחשבה
ב”ה
נושא: כוח המחשבה והדמיון[1]
תת נושא: ניהול מחשבות
“האדם נמצא היכן שנמצאות מחשבותיו” – הבעל שם טוב
הציטוטים האלה של הבעל שם טוב נראים כמו ציטוטים שבאו להרגיע אנשים ולהשתיק אותם בזמן שקשה להם כדי שיפסיקו להיות מדוכאים ולא כמסרים עמוקים שישפיעו על מציאות חיינו.
היום, ככל שיותר ויותר אנשים לומדים על נפש האדם אנחנו מבינים שחז”ל בכמה אמירות קטנות הצליחו להעביר תורה שלמה.
בשיעור הזה ננסה להבין מה עומד מאחורי הציטוטים החשובים האלה.
אני אתחיל בכך שאספר לכם עלי, כילדה בבית הספר. הייתי ילדה עם דמיון פורה ועם קליטה מהירה. בבית ספר היסודי התחילו ללמד אותנו בכיתה ד’ אנגלית ואני הבנתי שאם מלמדים את המקצוע בכיתה ד’ אז אין צורך באמת ללמוד את המקצוע. וכך שיעור אנגלית הפך להיות שיעור חלומות. כל פעם כשהתחיל השיעור אמרתי לעצמי איזה יופי, שיעור אנגלית אפשר לחלום. וכך, בלי להפריע לאף אחד התחלתי לחלום. ממש סרטי דיסני יצרתי לעצמי בראש ומכיוון שלא הייתי תלמידה שמפריעה אז כשלא קיבלתי ציונים גבוהים אף אחד לא בדק מהי הסיבה. אף אחד לא קלט שאני כל השיעור חולמת במקום להקשיב למורה.
וכך יצא שסיימתי את שנות הלימודים בבית הספר עם מינימום ידע באנגלית. כשרציתי לעבור לחטיבה ולאולפנה ושם הבנתי שצריך להשקיע במקצוע כבר היו לי פערי למידה משמעותיים מאוד.[אין מה לדאוג השלמתי בזמן האוניברסיטה את הידע].
בכל אופן, הסיפור נועד כדי להוכיח את העובדה שרובכם יודעים, אתם יכולים להיות במקום אבל לא באמת להיות שם. ישאלו אותכם מה קרה שם? מה ראיתם? ואתם לא תזכרו דבר אפילו לא את הצבע של החולצה של האדם שהייתם בהרצאה שלו ובאותה מידה אם תחליטו שהאירוע מעניין אתכם תצליחו לספוג את מה שרציתם. איך הדבר קורה? כי סימנתם למוח שלכם שהדבר הזה חשוב או לא חשוב מבחינתכם ולכן המוח כאיבר גוף שלכם מתנהל על פי ההוראות שלכם. גם אם ההוראות מגיעות מהתת מודע.
איך משתמשים בכח המחשבה בצורה נכונה?
קודם כל צריך להבין מה נכון ומה לא נכון בעשייה בעולם. חז”ל לימדו אותנו כלל מפתח שיקצר לנו תהליכים: “מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך”. זאת אומרת מה שאתה לא רוצה שיעשו לך אל תעשה למישהו אחר.
ברגע שאנחנו מבינים מה לא, אנחנו יודעים שאם המחשבה שלנו הולכת לכיוון שלילי שזה להרוס, לפגוע, לקחת משהו שלא שלי אני מבינה שמחשבה כזו צריך לחסום אותה ולא לתת לה להתפתח כי יש לה כוחות הרסניים וגם אם בטווח הקרוב אני אשיג את הרצונות שלי אני לא ארוויח מהם בטווח הארוך.
באותה מידה אדם צריך לזכור לא לפגוע בעצמו ולא לחשוב על עצמו מחשבות שליליות אלא לחזק את עצמו עם מחשבות חיוביות כל הזמן.
הבעיה היא שעל פי מחקרים רבים שנעשים היום ניתן לראות שבני האדם מעסיקים את המוח שלהם בהרבה מחשבות שליליות ובמעט מחשבות חיוביות. מכיוון שהם מתרגלים לייצר מחשבות שליליות עם הזמן המוח שלהם יוצר יותר ויותר מחשבות שליליות והן אלה שיוצאות ראשונות ברגע שאירוע מסוים קורה הם מציפות אותם וגורמות לתחלואים רבים שכולם מגיעים כתוצאה מהמחשבות השליליות שלהם.
ההרגלים האלה ליצור מחשבות שליליות יכולים להגיע מכמה סיבות או מאירועים מסוימים בעבר שהם ציפו למשהו טוב והתאכזבו או נפגעו וכך כדי לשמור על עצמם יצרו שכבת הגנה שחוסמת את ההתלהבות ואת האמונה במשהו חיובי שיכול להגיע.
או ממה ששמעו בבית ובסביבה שלהם. משפטים וסיסמאות שהיו מפוזרות בבית על ידי אנשים שהם סמכו על מה שהם אומרים ולקחו את הדעות שלהם כעובדות בלי לבדוק אותן לעומק ולראות האם הן אמתיות והאם כדאי לאמץ אותם או לא.
אז לפני שאנחנו נעסוק במחשבות שליליות ומחשבות חיוביות קודם כל ננסה להבין האם ניתן לשלוט על המחשבה או שזו מלחמה אבודה מראש וכך האדם נולד או גדל ללא יכולת שינוי.
“הוא פסימי”
“הוא טיפוס ביקורתי”
“אני שלילית מטבעי”
“אני מאלה המציאותיות”
“היא רואה רק טוב”
“אני אדם ריאלי”
האם זה דבר מולד או שניתן לשנות או לשלוט על המחשבות שלנו?
איך מנהלים ושולטים על המחשבה?
הכלל שצריך לזכור הוא: המחשבות שלך הם לא אתה.
נכון, הן יכולות לגרום לנו להתעסק בהם כל היום וגם יכולות להשפיע על הזהות שלנו אם נבחר בכך אבל ברגע שהן עלו הן עוד לא הזהות שלנו.
הרבה אנשים טועים בכך שהם חושבים שהמחשבות שלהם זה הזהות שלהם כך כשעולות להן מחשבות רעות הם חושבים שזה מי שהם ואין להם סיכוי להפוך להיות אנשים אחרים.
עלתה מחשבה – כשאנחנו מתייחסים למחשבה כ”עלתה מחשבה לפני” זאת אומרת המחשבה הופכת להיות משהו חיצוני לי ומכיוון שהיא חיצונית לי אני יכולה להסתכל עליה, לבחון אותה, להתבונן בה ולהחליט האם היא מתאימה לי או לא. האם היא משרתת את מי שאני רוצה להיות? את המטרות שלי? הזהות שאני רוצה ליצור לי או לא?
בדיוק כמו הסיפור על האדמו”ר ששם בפתחי דלתו סוגרים שונים וכשתלמידיו שאלו למה הוא סוגר את הדלת בצורה כלכך הרמטית [חזקה] הוא הסביר רציתי ללמד אתכם איך מתמודדים עם מחשבות רעות.
בדיוק כמו אורחים לא רצויים. בודקים מי נמצא בחוץ ואם הוא לא מתאים לנו אנחנו חוסמים את הכניסה שלו בכל דרך שנוכל . לעומת זאת אם האורח הוא אדם חיובי נפתח את הדלת ונכניס אותו פנימה.
כך הוא לימד אותם שהמחשבות שלהם זה לא הם. כל אחד ואחת יש בידו לבחור להתבונן במחשבה, להסתכל עליה ולהחליט מה מתאים לי ומה לא.
בדיוק כמו אורחים שמגיעים לביתך ואתה לא חייב להכניס אותם לביתך אלא להחליט למי אתה פותח את הדלת ומזמין לומר את דבריו ולהישאר ומי אתה מעדיף שיישאר בחוץ.
בדיוק כמו שבשמים יש עננים והעננים זזים והשמים נשארים כך האדם קיים ומחשבות עולות בראשו והוא צריך לנהל אותם ולהחליט מה הוא משאיר ומה לא.
האדם יכול לנהל את מחשבותיו.
בעל התניא, האדמו”ר מלאדי ניסה להעביר שוב ושוב בספרו “התניא” את העובדה שעל האדם לנהל את מחשבותיו ולא לתת לנפש הבהמית שלו להשליט את רצונה אלא להיות כל הזמן מודע לכך שיש שתי נשמות שהן כוחות בתוכו וכל כוח מנסה למשוך לכיוון ולמטרה שלה ועל האדם לזכור שהוא השולט בעניינים.
איך ניתן לפעול כדי לנהל את המחשבות?
1.כשעולה מחשבה לא לפחד ממנה. לתת לה לעלות.
2. להתייחס אליה כדעה של מישהו חיצוני. [היא לא אני אלא מישהו שאומר לי משהו]
3.להתבונן בה. ולשקול אותה האם היא מתאימה לי? מאיזה מקום היא מגיעה? אולי היא מגיעה מהפחדים שלי? אולי היא טריגר מאירוע מהעבר שלי? אולי היא קול של משהו ששמעתי בעבר / ראיתי ולכן היא מעלה לי אזהרה? אולי האזהרה הייתה טובה ונכונה לאותו אירוע מהעבר אבל כיום היא כבר לא משרתת אותי אלא חוסמת אותי?
4.לבדוק האם היא משרתת את הזהות שלי. את מי שאני רוצה להיות או חוסמת אותי. אם היא לא משרתת אותי לומר לה: טוב, שמעתי אותך אבל בחרתי שלא להשאיר אותך. את לא מנהלת אותי.
תחשבו על מצב שבו אתם מנהלים עסק ויש לכם מספר עובדים ואתם רוצים לקדם פרויקט מסוים שיקפיץ את העסק וכל עובד נכנס למשרד שלכם ואומר את דעתו.
אתם יכולים להקשיב לדעות השונות אבל להחליט עם איזה דעה ללכת אתם תבחרו לפי מטרותיכם. אתם לא תתנו מקום לעובד העצלן שמחפש חיים קלים או לעובדת שמפחדת מלקחת סיכונים או חוששת מכל הוצאה כספית. אתם תלכו עם אלה שמקדמים את המטרות שלכם והטיעונים שלהם הגיוניים.
לסיכום:
1. זכרו, המחשבות שלכם הם לא אתם! אתם בוחרים ויכולים לנהל אותן כרצונכם. כשעולה מחשבה אל תמהרו להרגיש אותה ולחשוב שהיא חלק בלתי נפרד מכם. הסתכלו עליה מבחוץ. כאילו היא דעה של מישהו.
2. הרגילו את המוח שלכם לבקר את המחשבות שנכנסות אליו. כשאתם מזהים מחשבה שלילית שאלו את עצמכם: האם המחשבה הזו מקדמת או עוצרת אותי? אם היא עוצרת וחוסמת אותי שחררו אותה והתמקדו במחשבה חיובית שהכנתם לעצמכם בצד.
3. אל תחפשו אישורים בחוץ- כשעולה מחשבה של מה יגידו? מה יחשבו עלי? תזכרו שאנשים תמיד ידברו ותמיד יחשבו אל תתנו למחשבות ולפחדים שלהם להגביל אותכם. אל תתנו לדעות של אחרים להיות חלק ממי שאתם. זו הדעה שלהם וזו זכותם אבל זה לא בהכרח הדעה שלכם.
4. תעשו תחרות רק עצמכם- כל יום תשוו את עצמכם ליום שהייתם לפני ולא לאנשים סביבכם. זה יקל עליכם לזהות מי אתם בתוך כל הדעות השונות סביבכם. מה הקול שלכם ומה הקול של אנשים אחרים.
לומדים לבגרות– באתר בגרות בקליק. מוטיבציה, זימון, העצמה אישית, רוחניות, חסידות, זימון מציאות, כח המחשבה, הצלחה, עושר וממון, איך להיות עשיר, איך להצליח
כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.
משימות תרגול:
משימה 1: “מנהלי העסק הפנימי” – ניתוב מחשבות בזמן אמת.
רקע למשימה: בסיכום מוסבר שהמחשבות שלנו הן לא אנחנו, ושהמוח שלנו מתנהל כמו עסק שבו אנחנו המנהלים, והמחשבות הן העובדים שנכנסים למשרד ומציעים דעות. מטרת התרגיל הזה היא לתרגל “ישיבת הנהלה” כזו מול מחשבה מעכבת בזמן אמת.
שלב 1: זימון ה”עובד” (זיהוי והפרדה)
חשבו על אתגר קרוב שמציף בכם חשש או פחד (למשל: מבחן קשה, שיחה מורכבת, עמידה מול קהל או משימה חדשה)
- הפעולה: רשמו על דף את המחשבה המדאיגה או המעכבת ביותר שעולה בכם לגבי האתגר הזה (למשל: “אני לא מספיק טוב/ה בזה”, או “אין לי סיכוי להצליח”).
- ההפרדה: כעת, הקיפו את המשפט בעיגול וכתבו מעליו: “זו רק דעה של עובד מבוהל במשרד שלי. זו לא האני האמיתי שלי”.
שלב 2: חקירת המחשבה (בלי פחד)
הביטו במחשבה שכתבתם כצופים מהצד ושאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
- מאיזה מקום המחשבה הזו מגיעה? האם היא מבוססת על המציאות, או שהיא מגיעה מפחדים ומאירועי עבר?
- האם המחשבה הזו משרתת את המטרות שלכם ואת הזהות שאתם רוצים לבנות לעצמכם, או שהיא חוסמת ומעכבת אתכם?
שלב 3: החלטת המנהל (שחרור וניתוב חיובי)
- הפעולה: אמרו למחשבה (בקול או בלב): “שמעתי אותך, אבל בחרתי שלא להשאיר אותך. את לא מנהלת אותי”
- החלפה: כתבו כעת משפט חלופי, חיובי ומקדם, שמציג את היכולת שלכם להצליח במשימה .
שלב 4: תרגיל “מה אם כן?” וצעד קטן לעשייה.
- הוסיפו בסוף הדף את שאלת המפתח: “ומה אם כן? איך הדבר כן יתאפשר?”
- רשמו רעיון או צעד אחד קטן ופרקטי שאתם יכולים לבצע כבר היום כדי להתקדם לקראת המטרה , מבלי לחפש אישורים בחוץ.
טיפ פדגוגי: הניסוח הזה מאפשר להדפיס את המשימה כדף עבודה אישי לכל תלמיד ותלמידה, או להציג אותו על הלוח כתרגול פתיחה אינטראקטיבי לשיעור.
“האדם נמצא היכן שנמצאות מחשבותיו” – תרגיל הנוכחות
בסיכום מתואר כיצד בשיעורי אנגלית המחשבות היו ב”סרטי דיסני” בזמן שהגוף היה בכיתה.
בחרו שיעור אחד שבו קשה לכם להתרכז ונסו את אחת השיטות ובדקו מה מבין השיטות יוצרת אצלכם עלייה ברמת הריכוז?
- בכל פעם שאתם מרגישים שהמחשבה “בורחת” למקום אחר, הזכירו לעצמכם את המשפט של הבעל שם טוב. תחזרו להיות נוכחים בשיעור.
- נסו למצוא פרט אחד קטן ומעניין בשיעור (צבע, מילה, רעיון) ולמקד בו את המחשבה כדי “להחזיר” את עצמכם פיזית ומחשבתית לאותו מקום.
- סיכום עצמי קצר
- בתחילת השיעור רשמו במחברת: “מעניין מה נלמד היום”?
בסוף כל קטע בשיעור לכתוב 2-3 משפטים המסבירים את החומר במילים שלהם.
כתבו את כל מה שהבנתם בשיעור[גם אם אין צורך לכתוב והכל יגיע מסוכם על ידי המורה] כך, תגרמו למחשבה שלכם להתמקד בכתיבה ובנושא הנלמד ולא בבריחה לחלומות.
- חלקו כל עמוד במחברת לשלושה טורים:
עיקרי הדברים / שאלות שעלו לי בשיעור / סיכום אישי של מה למדתי?
- אתגר 8 הדקות
התחייבו להקשבה מלאה במשך 8 דקות בלבד.
לאחר מכן רשמו את הספרה 8 במחברת וחדשו את האתגר לעוד 8 דקות עד סיום השיעור.
- למידה דרך הוראה
- דמיינו שבסוף השיעור תצטרכו להסביר את הנושא לחבר.
המוח מקשיב אחרת כאשר הוא “מתכונן ללמד”.
משימות תרגול:
משימה 1: “מנהלי העסק הפנימי” – ניתוב מחשבות בזמן אמת.
רקע למשימה: בסיכום מוסבר שהמחשבות שלנו הן לא אנחנו, ושהמוח שלנו מתנהל כמו עסק שבו אנחנו המנהלים, והמחשבות הן העובדים שנכנסים למשרד ומציעים דעות. מטרת התרגיל הזה היא לתרגל “ישיבת הנהלה” כזו מול מחשבה מעכבת בזמן אמת.
שלב 1: זימון ה”עובד” (זיהוי והפרדה)
חשבו על אתגר קרוב שמציף בכם חשש או פחד (למשל: מבחן קשה, שיחה מורכבת, עמידה מול קהל או משימה חדשה)
- הפעולה: רשמו על דף את המחשבה המדאיגה או המעכבת ביותר שעולה בכם לגבי האתגר הזה (למשל: “אני לא מספיק טוב/ה בזה”, או “אין לי סיכוי להצליח”).
- ההפרדה: כעת, הקיפו את המשפט בעיגול וכתבו מעליו: “זו רק דעה של עובד מבוהל במשרד שלי. זו לא האני האמיתי שלי”.
שלב 2: חקירת המחשבה (בלי פחד)
הביטו במחשבה שכתבתם כצופים מהצד ושאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
- מאיזה מקום המחשבה הזו מגיעה? האם היא מבוססת על המציאות, או שהיא מגיעה מפחדים ומאירועי עבר?
- האם המחשבה הזו משרתת את המטרות שלכם ואת הזהות שאתם רוצים לבנות לעצמכם, או שהיא חוסמת ומעכבת אתכם?
שלב 3: החלטת המנהל (שחרור וניתוב חיובי)
- הפעולה: אמרו למחשבה (בקול או בלב): “שמעתי אותך, אבל בחרתי שלא להשאיר אותך. את לא מנהלת אותי”
- החלפה: כתבו כעת משפט חלופי, חיובי ומקדם, שמציג את היכולת שלכם להצליח במשימה .
שלב 4: תרגיל “מה אם כן?” וצעד קטן לעשייה.
- הוסיפו בסוף הדף את שאלת המפתח: “ומה אם כן? איך הדבר כן יתאפשר?”
- רשמו רעיון או צעד אחד קטן ופרקטי שאתם יכולים לבצע כבר היום כדי להתקדם לקראת המטרה , מבלי לחפש אישורים בחוץ.
טיפ פדגוגי: הניסוח הזה מאפשר להדפיס את המשימה כדף עבודה אישי לכל תלמיד ותלמידה, או להציג אותו על הלוח כתרגול פתיחה אינטראקטיבי לשיעור.
“האדם נמצא היכן שנמצאות מחשבותיו” – תרגיל הנוכחות
בסיכום מתואר כיצד בשיעורי אנגלית המחשבות היו ב”סרטי דיסני” בזמן שהגוף היה בכיתה.
בחרו שיעור אחד שבו קשה לכם להתרכז ונסו את אחת השיטות ובדקו מה מבין השיטות יוצרת אצלכם עלייה ברמת הריכוז?
- בכל פעם שאתם מרגישים שהמחשבה “בורחת” למקום אחר, הזכירו לעצמכם את המשפט של הבעל שם טוב. תחזרו להיות נוכחים בשיעור.
- נסו למצוא פרט אחד קטן ומעניין בשיעור (צבע, מילה, רעיון) ולמקד בו את המחשבה כדי “להחזיר” את עצמכם פיזית ומחשבתית לאותו מקום.
- סיכום עצמי קצר
- בתחילת השיעור רשמו במחברת: “מעניין מה נלמד היום”?
בסוף כל קטע בשיעור לכתוב 2-3 משפטים המסבירים את החומר במילים שלהם.
כתבו את כל מה שהבנתם בשיעור[גם אם אין צורך לכתוב והכל יגיע מסוכם על ידי המורה] כך, תגרמו למחשבה שלכם להתמקד בכתיבה ובנושא הנלמד ולא בבריחה לחלומות.
- חלקו כל עמוד במחברת לשלושה טורים:
עיקרי הדברים / שאלות שעלו לי בשיעור / סיכום אישי של מה למדתי?
- אתגר 8 הדקות
התחייבו להקשבה מלאה במשך 8 דקות בלבד.
לאחר מכן רשמו את הספרה 8 במחברת וחדשו את האתגר לעוד 8 דקות עד סיום השיעור.
- למידה דרך הוראה
- דמיינו שבסוף השיעור תצטרכו להסביר את הנושא לחבר.
המוח מקשיב אחרת כאשר הוא “מתכונן ללמד”.
